maandag 25 juni 2012

Smoefeltocht Veurne

Net zoals vorig jaar hebben wij ook dit jaar meegedaan aan de Smoefeltocht in Veurne.
Toen ik in de loop van de week hoorde welk weer ze uitgaven  hadden we toch een beetje schrik. De dag zelf stonden we op en de regen kwam met bakken uit de lucht dat voorspelde niks goed. Voormij zelf geen goot problem want ik ging met de WaW rijden en de kindjes zitten ook droog in de fietskar maar mijn vrouw zou met de nazca rijden en els het zo regend s dit voor haar wel iets anders.
Gelukkig voor haar en voorde organisatie stopte de regen rond 12:30. Ik ben dan iets na 13h vertrokken met de WaW naar Veurne mijn vrouw en de kindjes kwamen  achter met de auto. In Veurne aangekomen hebben we de kar aan de WaW gekopeld en zijn we vertrokken.
De eerst 10 a 15 km was het volledig wnd op kop en mits het niet een beetje maar heel veel waaide en we vollop in de polders reden was het echt stoempen om maar een beetje vooruit te komen. Zonder de fietkar had ik misschen nog redelijk kunnen vooruit komen maar nu moest ik ook op mijn tanden bijten. Met moeite kon ik nog net 14 a 15km/h halen tegen wind en dan was ik wel blij dat  ik de schlumpf had verwijderd want voor het eerst heb ik moetn gebruikmaken van mijn kleinste tandwiel vooraan om nog een redelijk trap tempo aan te kunnen houden. Als we dan eenmaal. Af waren van de tegenwind en hier en daar wind in de rug hadden dan waren wij toh heel gelukkig met wind in de rug werd ik soms tegen 30km/h. Voort gestuwd door de wind. Zonder dat ik zelf bijna enige inspanning leverde.
Uiteindelijk na net 2h fietsen hadden we de 35km gefietst. Daarna ben ik alleen met de WaW terug huiswaarts gereden. Toen ik thuis was eens de totale (naar Veurne, rit & terug naar huis) had ik nog een gemiddelde van 22,5km/h. Eerlijkhied bied mij te zeggen dat ik dit zeker niet had verwacht ik dacht dat de rit door en terug de snelheid wel veel zou goed gemaakt hebben maar helaas. Niet te min was het wel een mooie tocht.

donderdag 21 juni 2012

Fietspaaltjes update

nadat ik al een tijdje niks meer gehoord had over de fietspaaltjes, ondanks dat het al meer dan 14 dagen na de verkeerscommissie was heb ik een mailtje gestuurd naar dienst mobiliteit om te vragen of ik al een antwoord kon krijgen. Deze mogen een mail verstuurd en tegen de middag had ik al een mail terug met uitleg.


Geachte

Het verslag van de verkeerscommissie is pas gisteren op het college van burgemeester en schepenen besproken geweest. Uw vraag wordt nog nader onderzocht . Ik heb momenteel afmetingen van quads doorgekregen die allemaal 1,290 m breedte hebben. Wat de fietswagentjes betreft varieert de breedte tussen 70 à 80 cm. De duofietskarretjes bedragen 90 cm .
Ik zal die vraag terug moeten voorleggen aan de verkeerscommissie. Ze waren principieel akkoord om dit op 90 cm te brengen zolang de quads maar van die landelijke paden konden worden geweerd.
Ik hou u verder op de hoogte.  Alvast bedankt voor uw begrip.  

Het ziet er naar uit dat ondanks de tegenstand van sommige politiekers ze het niet kunnen maken om er iets aan te doen. Zeker als je nu lees in het boekje van Diksmuide dat ze zich zelf willen profileren als 'fietspoort tot de westhoek'. laat ons maar zien wat er uiteindelijk uit de bus komt al vrees ik een beetje dat dit niet meer voor de verkiezingen zal zijn.

dinsdag 19 juni 2012

Banden voor de WaW

Een tijdje geleden heb ik mijn PM banden vooraan moeten vervangen door de winterbanden (marathon +) wegens de banden totaal op waren.
Dus ben ik naar de lokale fietsboer vertrokken om Swalbe Durano banden te bestellen. Normaal ging ik daarmee wachten tot aan de groepsaankoop. Maar de omstandigheden zijn nu zo dat ik toch genoodzaakt zal zijn om nu al banden te bestellen.

Alleen jammer de week nadien kwam ik terug en de fietsenboer vertelde mij dat hij via zijn leveranciers er niet kan aan geraken. Ik dus mijn stoute schoenen aan getrokken en de importeur gemailt. Deze gaf onmiddellijk als antwoord dat hij er wel liggen had. En mijn fietsenboer kon bij hem bestellen als dit nodig was. Ik heb dit doorgegeven aan de fietsenboer en puur toeval vertelde hij mij dat de Jurgen (een andere VM rijder uit onze Stad) intussen ook was komen vragen naar net dezelfde banden. Nu heb ik vandaag vernomen dat lokale fietsenboer ze uiteindelijk heeft kunnen bestellen en ze komen nog deze week binnen. Het enige nadeel is dat hij er 10 heeft moeten bestellen. Maar doordat ik reken op ongeveer 1 set per half jaar en graag nog een reserve band in de WaW zelf heb steken kom ik zeker al aan 5 exemplaren als ik er meerdere moet afnemen dan is het zo ze geraken ook wel op hier.

Deze week was ik op zoek naar de perfecte achterband voor de WaW. Daarbij kwam ik op de Super Moto band van Swalbe. Het enige probleem is dat ik nu een assymetrisch gespaakt wiel moet hebben zodat de band volledig in het midden zou zitten. Ik denk dat dit zou lukken maar ik weet het niet zeker in ieder geval heb ik een aantal foto's door gemailt naar fietser.be en hoop dat ze mij een antwoord kunnen geven.

dinsdag 5 juni 2012

Klapband

Donderdag 31/5 ging ik nog een rijden met de WaW terwijl ik aan een redelijk tempo reed (-+35km/h) hoorde ik een enorme knal gevolgd door alle verlies van snelhied. Toen ik uitstapte wist ik het metteen de achterband was af het wiel gesprongen gevolg de binnenband was over 50cm opengescheurd. En aan de buitenband was de rand die de band op zijn plaats zou moeten houden was beschadigd. Dus voorzichtig terug gereden en onmiddellijk bij de fietsenboer gestopt om een nieuwe binnen en buitenband.

Eenmaal thuis onmiddellijk de band vervangen en mits ik onderweg naar huis problemen begon te ondervinden met het versnellingsaparaat. Bleek na een aantal dagen te proberen ik het niet goed kreeg. Dan nog maar eens langs de fietsenboer om het versnelingsapparaat te laten maken. Uiteindelijk bleek het apparaat een duw te hebben gekregen door de klap.

Gisteren 4/5 reed ik met de WaW van Diksmuide naar Torhout en onderweg heb ik moeten vaststellen dat ik enorm veel moeite moest doen om mijn max snelheid te halen. Ik zou maar nog eens moeten zien als ik thuis kwam. De versnelling gaan nog steeds goed daar ligt het niet aan. Dan kreeg ik deze nacht een idee waaraan het zou kunnen liggen. De oude band was een PM 54-559 en nu ligt er een geax streetrunner 40-559 deze band is een stuk minder hoog dan de vorige gevolg is dat ik meer omwentelingen moet maken voor dezelfde snelheid. Dus of ik moet een nieuwe band voorzien of een groter tandwiel steken vooraan. Ik denk dat die band makkelijker zal zijn dan een groter blad vooraan op steken. Alleen nog uitzoeken welke band ik wil.