donderdag 29 augustus 2013

Schwalbe shredda

Na lang beraad had ik een tijd geleden op zoek gegaan redelijk dikke banden die toch snel waren dus een tijd terug ze maar besteld. Nu had ik ze al een tijdje in bezit en werd het tijd om ze uit te proberen.

Na dinsdagavond een platte achterband te hebben gehad op terugweg naar huis werd het tijd om toch eens een andere soort banden te gaan proberen. Daarom woensdagavond alle banden eraf gehaald en de shredda's er op vooraan 40-406 en achteraan heb ik de 44-406 .

Nu heb ik woensdag geen tijd meer gevonden om de banden te gaan testen dus vandaag tijdens mijn woon werk verkeer gaan testen. Het eerst wat mij opviel was het grote verschil in comfort tov de durano's zeker als ik de stukken kasseiweg aan het doen ben. Deze avond de toer iets langer gemaakt en mits de omstandigheden gelijk waren om ook eens te zie of de snelheid een beetje gelijk lag aan de durano's.

Na deze test kan ik bijna met zekerheid zeggen dat de snelheid weinig of niet moet onderdoen met de durano's die er voorheen op lagen. Wat mij nog was opgevallen is de grip van de shredda's veel beter is dan de durano's. Daarmee had ik totaal geen rekening gehouden zowel tijdens deze test als toen ik deze bestelde. Het enige nadeel tot nu toe is de iets grotere draaicirkel. Voor de rest zal ik moeten zien hoe het zit met de lekbestendigheid.

 Ook het opleggen van de band gaat zeer vlot zelfs om de band van de velg af te krijgen heb je niet echt tools nodig. Wat zelfs bij een platte band heel gemakkelijk kan zijn.

maandag 12 augustus 2013

Nieuwe fiets

Al een tijdje ondervind ik problemen met mijn Nazca na lang en rijp beraad ben ik op zoek gegaan naar een vervanger.

Eerst heb ik een lijstje gemaakt met de eigenschappen die ik van de nieuwe fiets. 
1. Een zo hoog mogelijke zitting om als ik naast bukkers rij toch bijna op dezelfde hoogte zou zitten. 
2. Liefst geen stalen frame zodat hij niet gaat roesten --> ondervonden dat dit op een fiets moeilijk te voorkomen is dat die uiteindelijk beginnen roesten.
3. Minstens een 26" liefst een 28" achterwiel zodat ik de followme achter mijn fiets kan monteren.
4. Minimum achtervering
5. Dit alles met een budget van +-€2500

Stap 2 op zoek gaan naar een fiets die voldoet aan de eisen van mij. Al snel kwam ik in hoofdzaak bij highracers terecht. Als je dan rekend dat M5 en Nazca alleen stalen frame gebruiken. Nu heeft M5 wel nog hun CHR alleen kost deze +-€3600 dus te hoog voor mijn budget. Ondanks alles bleven er uiteindelijk maar weinig modellen meer over. Ondanks alles wilde ik toch nog een paar modellen testen. 

Tijdens mijn vakantie in Nederland er maar geprofiteerd om de lijst van overgebleven modellen te gaan testen. Voor alle twijfels weg te nemen ook de Nazca Gauche 28" bij de lijst op genomen. Voor de test zelf ben ik naar elan gereden in Nijmegen. Na een heel gesprek met Hans en alles te hebben vergeleken en testen. Stelde hij mij voor om ook nog de Chamsin van Challenge te testen. Ik had wel al gehoord van dat model maar dat het ook al in productie was wist ik niet. Nu zo'n test kon ik niet laten liggen. En als ik dit vergelijk met de rest van de fietsen kwam deze als beste uit de test. Alleen is deze met de opties die er op wilde eigenlijk boven mijn  budget. 

Thuis alles laten bezinken en nog eens nadenken over alles. En budgettair nog eens alles natellen. En na een beraad met mijn vrouw dan toch maar beslist om de Chamsin te bestellen. Nu is het afwachten tot hij geleverd kan worden.