maandag 24 augustus 2015

WK Human Powerd vechicles 2015

Mijn doel was om ooit eens deel te nemen aan een Wereld Kampioenschap. Dit jaar had ik plots de kans om deel te nemen aan een WK en dit dicht bij de deur met name in Maasmechelen.

Ik begon  dan maar met alle voorbereidingen. Het eerste wat ik moest beslissen is met welke fiets ik zou deelnemen. De beslissing was eigenlijk als snel genomen. Van alle fietsen die ik heb leekt de Challenge Chamsin de beste keuze. De grootste reden is dat ik met deze fiets even snel rij als mijn Versatile met ongeveer zelfde vermogen. Alleen moesten er nog enkele aanpassinge gebeuren aan de fiets voor ik deze kan gebruiken voor het WK.


Dit is mijn bijna originele fiets

Dit is was het voorbeeld waar ik naar toe wilde werken (foto challengebikes.com)
Om te beginnen ben ik op zoek gegaan naar een methode om ipv 3 kettinggeleidingswielen naar 2 te gaan zonder dat de ketting dan sleept tegen de voorvork. Daar heb ik toch even zoet mee geweest tot ik de oplossing had gevonden. En meteen had ik ook alle kettingbuizen kunnen verwijderen.

Dan begon ik met de volgende uitdaging Standaard heeft mijn fiets 2x 26" wielen met spatborden. Dit  wiilde ik aanpassen naar een 2 x28" versie zoals hij ook verkocht word.  Toen ik in de tijd mijn fiets kocht had ik graag spatborden zodat ik in de winter deze fiets ook kon gebruiken. Ik had deze fiets in de tijd besteld bij Elan hadden ze mij daar gezegd dat als ik de spatborden verwijderd ik makkelijk deze fietst zou kunnen aanpassen naar een 2x 28". Ik kocht mijn 700c velgen, schijfremnaven en spaken en begon mijn 2 wielen te maken. Eenmaal dat ze af waren heb ik mij 2 x 700x23C banden gekocht op de velgen geplaatst. En dan kwam het moment om de wielen eens te passen onder de fiets. Na het verwijderen van de spatborden plaatste ik het achterwiel. Dit ging zonder enig probleem het enige wat ik zag was dat de vork niet volledig gecentreerd was. Dan het voorwiel proberen in de vork te krijgen en daar kwam de aap uit de mouw. Toen ik het wiel in de vork plaatste bleek het wiel tegen de bovenkant van de vork te zitten en de as nog steeds 1cm moest stijgen voor deze zou gaan passen in de vork.

Ik dan maar contact proberen te nemen met Elan om een oplossing te vinden voor mijn probleem maar elke keer na een paar keer over en weer mailen kreeg ik plots geen antwoord meer. ondertussen kwam het WK steeds dichter bij. Daarom besloot ik maar om niet alleen meer te zoeken via Elan maar ook andere opties open te houden. zo heb ik verschillende gewone fietsenwinkels bezocht om na te vragen of zij mij konden helpen. Velen konden of wilden mij niet verder helpen. Oa heb ik contact gezocht met Filip van Fish bikes die ik ken via het forum ligfietsers.be filip heeft mij uiteindelijk toch nog op een aantal zaken kunnen wijzen waar ik moest op letten en helpen zoeken naar een oplossing. Uiteindelijk kon een lokale fietsenhandelaar (jochemsvelodroom) mij een vork bezorgen waar mij wiel in paste en aansloot op de fiets. Door een reserve onderdeel te gaan zoeken bij van een crossfiets met 700c wielen met schijfremmen kon ik een alternatief vinden.  In het gamma van Ridley vonden we al snel een vork die zou passen. De handelaar heeft deze dan ook besteld voor mij. De week voor het WK kon ik deze eindelijk komen afhalen.

Het monteren kon niet zo moeilijk zijn vork uitnemen nieuwe vork plaatsen op lengte snijden en afwerken. Jammer maar helaas toen ik de vork verwijder had kwam ik op een volgend probleem. Ze hadden in een balhoofd van 1 1/8" een vork gestoken van 1" en gewoon een grotere spacer gebruikt om dit vast te kunnen krijgen. Ik dus alles maar gewoon terug samen gestoken zoals het was en die zelfde avond nog contact genomen met filip van Fish bikes op zoek naar een oplossing voor mijn probleem. Na een lang gesprek hadden we allesinds een nood oplossing gevonden die we dan wel pas konden realiseren tijdens het WK zelf. Maar dat is dan maar zo. 's Morgens dan maar direct contact genomen via telefoon met Elan voor een oplossing. Hans van Elan kon mij via de telefoon bevestigen dat de methde die ze gebruikt hadden bij mijn fiets een gewone zaak was en dat hij alle onderdelen liggen had om mijn fiets alsnog te kunnen ombouwen zoals ik wou. Hij ging de onderdelen meebrengen als hij de vrijdag naar het WK kwam.

Vrijdag 21 augustus WK dag 1


Vandaag begint het WK. 's morgens de auto geladen en zeker gezorgd dat ik voldoende werkmateriaal mee had om alsnog de vork te kunnen vervangen. Filip van Fish bikes was bereid om mij te helpen bij het aanpassen van de fiets. Dus kon ik maar best op tijd vertrekken zodat ik nog voldoende tijd had om de fiets om te bouwen voor het eerste onderdeel van het WK start.

Ik kwam daar zelf aan om 13:00 had nog meer dan tijd genoeg om mijn tent op te zetten de fiets klaar te maken en mij aan te melden. Tegen 16:00 was Hans ook daar met de onderdelen. Om ons zelf niet te veel stress aan te jagen werd al snel beslist dat we de fiets niet meer gingen ombouwen voor de 200m sprint die begon om 18:00.

De sprint ging ik dus met en 26/28" versie rijden. En na dit onderdeel beginnen met ombouwen. Het uiteindelijk resultaat van de sprint viel wat tegen. Toen ik over de streep kwam zat ik niet totaal kapot wat voor mij een teken was dat alles nog veel sneller had gekund. Maar waarschijnlijk stond mijn hoofd ook niet volledig naar en was ik al aan het denken aan de ombouw en wat er nog kan mislopen,  en wat het rij effect zal zijn als de werken zijn uitgevoerd.

Na de sprint eerst gaan eten en mij wassen. Daarna naar de stand van Fish bikes om daar de fiets te gaan ombouwen. Uiteindelijk na 1:30 werk met 2 man was de fiets eindelijk klaar. Morgen tijdens de 100km word de grote test of dit wel een goed idee was om de fiets om te bouwen.


Zaterdag 22 augustus WK dag 2

's Morgens voor de 100km effen het effect gaan testen en zien of alles wel goed gemonteerd was. En daarna was het snel tijd om mij klaar te maken voor de 100km wedstrijd. 

De wedstrijd duurt tot de 1e 100km heeft gereden. De rest van de deelnemers rijden dan hun rondje ten einde. mijn doel was om hier minstens 60km te rijden zeker omdat ik gehoord had dat Daniel Fenn zou gaan proberen om na 1:40 te finishen.

Eenmaal de wedstrijd onderweg was heb ik het geluk gehad om een 40 min samen te kunnen rijden met een Italiaan. We reden elk ongeveer 1 ronde aan kop en wisselden dan. Een aantal ronden verder kwam er een groepje open liggers lang die ons aan het dubbelen was waar ik heb proberen bij aan te sluiten. Dit lukte mij een tijdje tot Daniel ons kwam inhalen en daarbij het treintje van 8 man gewoon in 2 spleet ik had de kracht op dat moment niet om terug aansluiting te vinden met de rest van die groep zeker met het gedacht dat ik nog een aantal km moet afleggen voor ik kon finishen.  De rest van de wedstrijd heb ik dan verder gereden op eigen kracht. en uiteindelijk ben ik na iets meer dan 2:00 gefinisht met een gemiddelde snelheid van 35,8km/h. 

In de vooravond stond nog een 1000m sprint op het programma. Dus na de 100km wedstrijd ben ik nog een beetje gaan los rijden in de buurt. Voor de rest van de dag nog wat rond gehangen op de camping de fiets nog eens nagezien en wat gerust.  En dan was het tijd om mij klaar te maken voor de sprint. Eenmaal we allen verzameld waren was het wachten tot we onder politie begeleiding naar de start werden gebracht. Maar nog voor we konden vertrekken werd ons verteld dat dit deel van het WK zou worden geschrapt. Reden: tijdens het opstellen van de meetapparatuur werd de computer voor de tijdsregestratie gestolen. Ze gingen er alles aan doen om tegen de volgende wedstrijd alles klaar te maken zodat de 1h wedsrijd van de dag daarop alsnog kon doorgaan.

Alle deelnemer dropen daarna met tegenzin af de ene ging nog een stukje rijden de ander ging gewoon naar zijn tent. 

Zondag 23 augustus WK dag 3


Vandaag moest er nog 1 deel worden afgewerkt de 1h race wat inhoud dat de 1e 1h + 1 ronde moet rijden. Het parcours was een stuk technischer dan het parcours van de zaterdag en de finish lag nog eens een beetje bergop.

Het was een zeer uitdagend parcours waar de open liggers een groot voordeel hadden tov de volledig gestroomlijnde fietsen. De gevolgen waren de eerste die mij inhaalde was geen velomobiel maar een volledig open liggen. Later in de wedstrijd was het tij wel gekeerd en waren de velomobielen terug aan de leiding. Tijdens de rest van deze wedstrijd was het vooral je concentratie niet verliezen want door het technische parcours was het ten allen tijde opletten geblazen. Een van de deelnemers had een stuk minder geluk tijdens een van de laatste ronde kwam hij ten val het rode kruis kwam zelfs ter plaatse om na te kijken of hij wel ok was.

Een dank aan de organisator voor het mooie WK. Ik ben er van overtuigd dat als het een beetje kan ik volgend jaar terug probeer deel te nemen aan deze wedstrijd.