dinsdag 26 januari 2016

Vrieskou vs Versatile

Vorige week was de vrieskou in het land en dat had toch meer gevolgen dan dat ik dacht.

Het eerste dat ik ondervond was dat ik veel langer met mijn trui aan moet rijden maar het was nog steeds mogelijk om het zieltje niet te moeten sluiten. Ik slaagde er elke avond in om de temperatuur in de fiets net boven het vriespunt te houden. Om een idee te geven was het op een avond bij vertrek naar huis de temperatuur in de fiets -1,8°C na een 2 tal km was de temperatuur al terug boven de nul en de rest van de rit bleef de temperatuur rond de 1,4°C. Wat ik wel vast gesteld heb is dat als het nog kouder zou zijn ik beter de voetengaten zou dicht maken want aan mijn benen voelde ik de koude wind wel langs komen.

Plots werd nog iets duidelijk vorige week de kruissnelheid was van +-30km/h gezakt naar +-27km/h. In eerste instantie dacht ik aan platte banden of de uitlijning van de voorwielen, mijn conditie die weg was,... . Alles bleek ok en dan moet ik toch toegeven dat dit waarschijnlijk toch aan de kou lag. Er was al een verschil in snelheid als de fiets uit de garage komt of uit de Hangaar van op het werk waar de poort de ganse dag open staat. Hoe het komt ligt waarschijnlijk aan verschillende factoren. 1 de olie in de naaf word heel wat minder vloeibaar, 2 de lucht word dikker naargelang de temperatuur daalt,  en waarschijnlijk nog een aantal factoren die ik niet kan opkomen. 

En of dit alles nog niet genoeg was deze week blijk nog eens het rechter voorwiel leeg te lopen tijdens de terugrit vrijdagavond. Toen ik dit opmerkte bleek ik in het midden van niks te staan ik de complete duister, enkel het licht van de fiets kon helpen. Gelukkig heb ik nog de binnenverlichting om mijn materiaal te vinden. Ondanks wat gepruts uiteindelijk de band eraf te gekregen en er een nieuwe op gelegd maar blijkbaar toch niet echt goed want de fiets was de rest van de weg aan het wippen doordat de band niet mooi op de velg lag. Eenmaal thuis de band opnieuw op de velg gelegd en alles was opgelost.

maandag 4 januari 2016

Velomobiel keuze

Ondertussen hebben al minstens 1 iemand opgemerkt wat mijn keuze geworden is qua velomobiel. misschien eens uitleggen hoe ik tot deze keuze ben gekomen.

De WAW  027 was mijn eerst velomobiel ook al waren er een aantal minpunten was ik echt gehecht aan deze fiets. Op 2 februari 2012 kwam dan mijn werkongeval waardoor ik eerst een 3 tal maand totaal niet meer kon rijden. Na nog een maand heb ik dan geprobeerd terug te gaan rijden met de WAW het rijden op zich was zeker het probleem niet zeker niet omdat er een grote ballonband achteraan op lag. Maar daarin tegen had ik minsten 2 op de 3 keren een steek in mijn rug thv waar ik geopereerd was. En ook het vele onderhoud aan de WAW was een zeer grote last voor mijn rug.
Daarom heb ik met spijt in mijn hart afscheid genomen van de WAW.

Daarna kon ik mij een Versatile 2e hands kopen waar ik tot nu toe mee rij. voor de ritten die ik toen
reed was dit zeker de juiste keuze veel comfort en weinig onderhoud. in 2015 sloeg het noodlot 2x toe 1x werd ik op het fietspad aangereden door een auto die rechts afsloeg en 1x reed een fietser op mij reed. Als ik daarna de som begon te maken van de kosten voor herstelling en het verschil in verkoop van een herstelde en een beschadigde fiets. Daaruit kon ik afleiden dat als ik de herstelling moet laten uitvoeren het niet interesant om de herstelling te laten uitvoeren.

Daarom heb ik maar besloten om de Versatile te verkopen en met het bedrag van de verzekering samen met de waarde van de Versatile te gebruiken om een nieuwe velomobiel aan te kopen.
Al snel was de lijst herleid tot 2 velomobielen. 1 was de opvolger van de Versatile de Orca en de de Milan (ten minste als het in en uitstappen goed ging). Na dit te kunnen testen was was er enkel nog af te wegen welke punten het meest doorwegen voor mij. Oa het feit sedert ik meegedaan had met het WK had ik ontdekt dat zelfs na mijn ongeval ik nog steeds redelijk hard kon rijden dus snelheid was een van de issues, ook het feit dat ik niet meer naar Hamburg moet rijden om deze te bestellen en af te halen was een groot voordeel en naast dit alles vond ik de Milan ook een van de mooiste
velomobielen die er bestaan op dit moment. Nadelen van de Milan is dat het comfort een stuk terug was en je dus niet zomaar met eender welke kledij in de fiets kan stappen. Eenmaal al deze punten in acht genomen heb ik dan maar beslist om toch de gok te wagen en een Milan te bestellen.

Nu is het wachten tot na Spezie tijdens deze beurs zou Räderwerk de Milan leveren aan Fietser mits ze dan allebei op de beurs aanwezig zijn. Anders moet Brecht een paar weken later terug een rit van ik totaal een 800km doen om de fiets op te halen.