dinsdag 26 januari 2016

Vrieskou vs Versatile

Vorige week was de vrieskou in het land en dat had toch meer gevolgen dan dat ik dacht.

Het eerste dat ik ondervond was dat ik veel langer met mijn trui aan moet rijden maar het was nog steeds mogelijk om het zieltje niet te moeten sluiten. Ik slaagde er elke avond in om de temperatuur in de fiets net boven het vriespunt te houden. Om een idee te geven was het op een avond bij vertrek naar huis de temperatuur in de fiets -1,8°C na een 2 tal km was de temperatuur al terug boven de nul en de rest van de rit bleef de temperatuur rond de 1,4°C. Wat ik wel vast gesteld heb is dat als het nog kouder zou zijn ik beter de voetengaten zou dicht maken want aan mijn benen voelde ik de koude wind wel langs komen.

Plots werd nog iets duidelijk vorige week de kruissnelheid was van +-30km/h gezakt naar +-27km/h. In eerste instantie dacht ik aan platte banden of de uitlijning van de voorwielen, mijn conditie die weg was,... . Alles bleek ok en dan moet ik toch toegeven dat dit waarschijnlijk toch aan de kou lag. Er was al een verschil in snelheid als de fiets uit de garage komt of uit de Hangaar van op het werk waar de poort de ganse dag open staat. Hoe het komt ligt waarschijnlijk aan verschillende factoren. 1 de olie in de naaf word heel wat minder vloeibaar, 2 de lucht word dikker naargelang de temperatuur daalt,  en waarschijnlijk nog een aantal factoren die ik niet kan opkomen. 

En of dit alles nog niet genoeg was deze week blijk nog eens het rechter voorwiel leeg te lopen tijdens de terugrit vrijdagavond. Toen ik dit opmerkte bleek ik in het midden van niks te staan ik de complete duister, enkel het licht van de fiets kon helpen. Gelukkig heb ik nog de binnenverlichting om mijn materiaal te vinden. Ondanks wat gepruts uiteindelijk de band eraf te gekregen en er een nieuwe op gelegd maar blijkbaar toch niet echt goed want de fiets was de rest van de weg aan het wippen doordat de band niet mooi op de velg lag. Eenmaal thuis de band opnieuw op de velg gelegd en alles was opgelost.

2 opmerkingen:

  1. Leutige,

    Mijn snelheid lag de afgelopen week ook behoorlijk lager, ik denk echter dat dat meer te maken heeft met het minder goed functioneren van het lichaam bij lagere temperatuur dan aan dikke olie (die warmt op tijdens het rijden of de viscositeit van lucht, die neemt niet meetbaar toe bij een paar graden verschil. Wellicht is de combinatie van vervelende band en een vervelend werkend lichaam de oorzaak?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De voornaamste reden, volgens onderzoek, blijkt vooral de verhoogde rolweerstand van de banden te zijn. Dat varieert dan weer naargelang de rubbersamenstelling. Maar als Wim Schermer stelt dat het bij de Kojak tussen 0 en 15° C 30% verschil maakt, is dat toch aanzienlijk!

    BeantwoordenVerwijderen