woensdag 27 december 2017

Tubeless Banden op velomobiel

Zoals al eerder gemeld was in al even hele this op zoek naar tubeless banden boor de velomobiel. Na wat zoeken en afwegen heb ik dan gekozen voor de schwalbe one pro. Daarvan metteen een set besteld. Het idee was mijn durano’s op te rijden en daarna over te schakelen naar deze banden. Alleen maakte het lot dit toch anders. Een van de banden bleek op een ochtend plat te staan en na controle bleek dat de wang van de Durano een sneetje vertoonde en daardoor was de binnenband naar buiten gekomen en uiteindelijk ontploft. Dit na nog geen 500km terwijl mijn Conti GP banden meer dan 6000km hebbben meegegaan.

Gelukkig had ik een paar dagen later een verlofdag en kon ik dus de banden ombouwen om deze tubeless te maken. Hieronder de stappen die ik nodig had om dit uiteindelijk tot een goed eind te brengen.

1. Volledige wielpoot verwijderen uit de fiets
2. Oud velglint verwijderen en het velgbed volledig opkuisen (lijmresten verwijderen en ontvetten)
3. Aanbrengen van nieuwe tubeless ready velglint
4. Plaatsen van ventiel en buitenband
5. Op druk brengen van de band (dit kan zowat enkel met een compressor of booster) met verwijderde ventielkern
6. Nu de band op zijn plaats zit via het ventiel anti lek vloeistof in gieten en de kern terug steken en daarna terug de band op druk brengen
7. De band goed rond draaien en wiebelen zodat de anti lek vloeistof zich mooi verdeeld
8. Wiel + veerboot terug plaatsen

En deze stappen daarna terug herhaald voor de andere kant. Terwijl de veerboot er toch uit was metteen ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om een spacer op de veerpoot aan te brengen om zo de neus van de Milan een beetje te verhogen om zo minder schurende geluiden te hebben elke keer ik ergens door een put rij.

Ook de wielkassen werden ondertussen eens extra schoon gemaakt zodat het vuil en zout die daar in hangt verwijderd is.

De dag daarop terug naar het werk en zien wat deze banden doen onder de fiets. En eerste gevoel was alleszins dat deze iets sneller lopen dan de durano’s die ervoor op zaten. Het rijgeluid is wel iets Andes dan gewone buba met biba’s. En nu een 1,5 week later moet ik toegeven dat deze banden een gelijkaardig snelheid houden aan de conti’s die ervoor op zaten. Nu is het zien hoelang deze banden meegaan.

1 opmerking:

  1. Men vraagt mij ook wel eens "Waar rijdt uw mooi velomobiel op?". Dan antwoord ik "op sigarenbandjes!" (-:

    BeantwoordenVerwijderen