donderdag 3 mei 2018

Tubless banden levensduur

Zoals beloofd hier het resultaat van de test. De linkse band heeft het net geen 2000 km vol gehouden voor er een snee in zat die ook de vloeistof niet kon dichten toch zeker niet op 6 bar.

De rechtse heeft het een stuk langer uit gehouden maar uiteindelijk na meer dan 3000km was ook deze band zo beschadigd dat het niet meer te stoppen was met de vloeistof.

Voor mij si deze test voorlopig genoeg om te besluiten dat dit toch niet helemaal voldoet aan mijn verwachtingen. De prijs die je betaald tov de km die je ermee kunt rijden is voor mij niet goed genoeg. met de Continentals die ervoor op lagen heb ik meer dan 6000km gereden en dan was de band aan vervanging toe wegens volledig afgesleten loopvlak. Nu moet ik wel zeggen dat ik dit ook al ben tegen gekomen met mijn durano's dat een scherp voorwerp op de weg voldoende is om de band zo open te snijden dat je hem mag weggooien.

Wat ik nu wel heb ondervonden is dat de durano's die ik hier nog liggen had een stuk trager zijn dan de Schawlbe Pro one banden. Momenteel zie ik dat ik voor het  zelfde vermogen een stuk langzamer rij. vb.: tussen de 150 a 175 watt kon ik met de Pro one banden de Milan makkelijk boven de 40km/h houden waar ik met de durano's maar aan 35 a 38 km/h kom. Als ik al gehaast ben tijdens de rit naar huis zie ik nog grotere verschillen ontstaan. Zo ben ik er deze winter in geslaagd om over de 12,7km een gemiddelde te halen van 49,2Km/h terwijl ik gisteren een tandje moest bij steken om op tijd de kindjes af te halen in school en toen ben ik maar aan 44,5km/h ben geraakt.

5 opmerkingen:

  1. Ik merk op de DF nauwelijks verschil tussen Pro One, One, Durano en Durano+ qua snelheid. Tussen One en Pro One kan ik al helemaal geen verschil ontdekken. Met alle 4 rijd ik 40-45 km/u als kruissnelheid afhankelijk van de omstandigheden. Grote verschil vind ik de levensduur. Een setje (Pro) Ones stook ik in 2-3000 km wel op. Durano's(+) heb ik nog niet opgereden, maar ziet er naar uit dat het dubbele te halen is. Toegegeven de Ones voelen iets sneller aan, maar zijn wat mij betreft de meerprijs niet waard. Ik houd het voorlopig bij Durano in de zomer en Durano+ in de winter (nou ja het setje dat ik nog heb, want de + wordt geloof ik niet meer geproduceerd als 406).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. misschien nog effen ter verduidelijkheid ik rij eigen constant op vermogen en zie op mijn scherm van de gps geen snelheid, dit maakt dat ik pas na de rit kan zien wat voor snelheid ik heb en moet zeggen dat hieruit toch duidelijk een verschil merkbaar is.

      Jij hebt de Pro One waarschijnlijk getest met biba terwijl ik deze volledig zonder heb kunnen testen. Daar kan ook een redelijk verschil op zitten. Moesten de Pro One banden minder kosten zaten er zeker terug zo’n banden onder. Maar mits ik geen wedstrijdrijder ben heeft het niet echt nut om meer te betalen voor banden die sneller rijden. De meeste km die ik rij zijn gewoon verplaatsingen waar het niet komt op een paar minuten dus voorlopig gewoon verder de durano’s op gebruiken en naar de toekomst zie ik wel wat er nog getest kan worden.

      Verwijderen
  2. Ik vertrouw niet meer zo op mijn eigen indrukken van de snelheid van een band. Mijn eerste indruk van een stel veel gebruikte Primo Comets was "bliksemsnel!". Maar oude banden zijn per definitie sneller en ik moest al na de eerste rit een nieuwe hebben.
    Toen begon ik te twijfelen aan die veronderstelde snelheid met de nieuw bestelde. Wim Schermers rolproef onderschreef mijn twijfels; langzamer dan een Kojak nog (die ongeveer overeenkomt met een Vredesteijn HPV!).
    Wat over blijft is de boven je hoofd hangende ellende met een lekke band die niet meer op te pompen is. Een routine matige biba wissel of een ellendige kleeftroep...
    Desalniettemin bedankt voor het testen, dat bevestigt mijn gevoelsmatige keuze!
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed om lezen dit. Het tubeless maken van de voorwielen wordt dus maar uitgesteld tot een marathon racer ofzo ook tubeless gaat :). Als ik zo lees is het vooral de band die te weinig kilometers aan kan. Mijn achterwiel met de Allmotion zou wel perfect tubeless kunnen dan. Eens kijken :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor een achterband lijkt mij meer kans op slagen voor meerdere km ik heb mog steeds dezelfde achterband liggen zonder echt lek mee te rijden (enkel een snakebit) en dit toch al 11000km dit terwijl mijn voorbanden na zo’n 6000km op zijn.

      Verwijderen