woensdag 15 maart 2017

Eerste platte band van 2017/Milan

Gisteravond reed ik van het werk naar huis, na iets meer dan 1km lag er blijkbaar iets op de weg genoeg om een snakebit te maken in de achterband. geen 100m verder begon de fiets volledig te slingeren door de energie die ik op dit wiel wilde zetten. Het enige wat ik kon doen is stoppen en uitstappen. een beetje verder lag een stukje gras waar ik de fiets makkelijk en veilig op z'n zij te leggen om het wiel er uit te krijgen.  Het eerst wat ik moest doen is alles uit de fiets halen zodat ik aan de snelsluiting kan geraken en het wiel kon uithalen. De band was er redelijk snel uit binnenband vervangen was geen probleem. Daarin tegen het wiel terug op zijn plaats steken was een ander paar mouwen.

Na een aantal keren her proberen is het dan toch gelukt. Al maakte de aandrijving meer lawaai dan anders. Alles lijkt redelijk te gaan. Thuis kan ik dit nog eens bekijken en daar bleek dat de kleinste versnelling bleek 3e grootste tandwiel te zijn en als ik de grootste versnelling wil schakelen dan draait de ketting er af. Of de pat van het versnellingsapparaat staat niet juist of het wiel zit scheef. Maar dan kwam de grootste vraag hoe controleer je de pat van een velomobiel? Je kan namelijk maar 1 punt uitzetten. Na wat zoeken ben ik er dan toch in geslaagd om alles terug afgeregeld te krijgen.

Deze avond dan uiteindelijk de reserve binnenband er terug uit halen want dit is een binnenband die langzaam zijn lucht verliest via ventiel. Ik heb dan nog eens staan kijken naar de Milan en een 2e manier getest om het wiel er uit te halen. En die bleek veel makkelijker dan de fiets op z'n zij te leggen. Je kan ook gewoon voorzichtig de achterzijde opheffen en zo de band langzaam er uit laten geleiden. in minder dan 10 min was de band er uit andere binnenband er in en alles terug op z'n plaats gestoken. En de versnelling stonden ook ook nog goed afgesteld. Een ding moet ik nu wel dringend doen dit is een aantal reserve binnenbanden gaan halen want nu heb ik naast die oude binnenband niks meer liggen die er in past.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten