vrijdag 14 april 2017

Opwaarderen van KMX

een tijd terug zag ik op de blog van fietser.be een KMX trike te koop staan. We hadden er wel een over gesproken tussen mij en mijn vrouw maar waren er totaal niet uit wat we gingen doen.

Een paar weken geleden wilden we dan eindelijk de knoop door hakken van wat we nu zouden gaan kiezen voor te doen op 28-29 & 30 april we waren daar namelijk gevraagd voor 2 activiteiten 1 is het ligfietstreffen die door gaat in Nieuwpoort op minder dan 13km van ons thuis en aan de andere kant waren we zoals elk jaar gevraagd om mee te begeleiden van de Chiro link als we onze kinderen lieten beslissen dan werd het de link.

Echter een goede week geleden komt mijn zoon terug met de vraag of hij ook geen ligfiets mocht hebben. Daarop stelde ik de vraag terug aan hem stel dat je een ligfiets/ trike zou hebben wat zou je dan kiezen voor te doen op dat bewuste weekend waarop direct het antwoord kwam mee gaan naar het treffen. Ik dan maar terug gekoppeld met mijn vrouw op een moment dat mijn zoon er niet bij was, zouden we dan toch die KMX niet gaan halen en in orde zetten voor het treffen? Het antwoord was dan ja.

Ik dan maar via Brecht gaan vragen waar die KMX zich momenteel bevind en of hij nog te koop stond. Na de gegevens van de koper te hebben gekregen heb ik deze gecontacteerd en afgespoken om de trike te komen ophalen terwijl ik in de buurt moest passeren. Dinsdagavond 11april zijn we deze dan gaan ophalen. Daar ter plaatse nog een mooi verhaal van die eigenaar gekregen. Blijkbaar had hij deze trike kregen voor zijn eerste communie en heeft er vele jaren plezier aan beleeft maar uiteindelijk was hij te groot geworden en kon hij er niet meer op rijden. Daarna heeft hij wat staan verkommeren in de garage toe hij een tijd geleden een grotere trike had gekregen van zijn nonkel werd het toch tijd om afscheid te nemen van de KMX en hem een 2e leven te geven bij iemand anders.

Thuis gekomen hadden we al snel door dat er toch best wel wat werk aan de trike was. Aan de meeste delen van de fiets was lichte roest vorming vast te stellen. En de aandrijving kom ook wel wat onderhoud gebruiken. Het plan werd direct opgevat om in de komende 2 dagen dat ik thuis was alles te demonteren de roest plekken weg te schuren en alles terg te voorzien van wat verf zodat hij er terug als nieuw uitziet.


De eerste stap was alles te demonteren en alle onderdelen grondig na te kijken wat er mee moet gebeuren. roest vlekken behandelen, remmen en kabels nazien en ook versnellingsapparaat en schifter goed nazien op mankementen. Al snel was een hele lijst opgemaakt van dingen die te gebeuren moest en een lijst met onderdelen in de winkels te gaan zoeken.

Voor ik hieraan verder ging doen ben ik dan eerst vertrokken op verkenning van de grote tocht voor het treffen ik had de tocht dan wel gemaakt op de computer maar nog niet de tocht zelf gereden om te zien of alles wel mogelijk is en of er geen aanpassingen nodig waren. Dit heeft mij een voormiddag gekost maar eenmaal thuis gekomen kon ik wel direct er in vliegen met demonteren en opschuren van de nodig onderdelen. Tegen laat die avond waren eindelijk alle onderdelen opgeschuurd en stof vrij gemaakt. Dit was het sein om nog snel een eerste laag verf aan te brengen zodat alles overnacht kan drogen en ik de volgende ochtend alles nog een extra laag kan aanbrengen en ook nog de vernis laag er op kan zetten tegen het einde van de dag.

Na de laatste laag te hebben aangebracht nog en aantal andere klusjes gedaan hier in huis en dan terug aan het werk met de opbouw van de fiets. dit heeft mij veel langer gekost dan dat ik had gedacht niet alles ging zo vlot terug in elkaar. Na enkele uren was het resultaat er dan toch eindelijk. Alle onderdelen zaten terug op de plaats waar ze hoorden. En waar ik kon heb ik ook alle onderdelen voorzien van een nieuw laagje vet of olie. Nu nog alles afregelen en dan staat de fiets klaar. En we hebben meteen een mooi paas cadeau voor de kindjes klaar staan.

2 opmerkingen:

  1. Mooi werkt, ben ik wel jaloers op.
    Mijn kleine kmx trikes kunnen zo een onderhoudje ook wel gebruiken. Maar ik kom er maar niet aan.
    vooral het schakelen gaat niet al te best. ze moeten teveel kracht zetten.

    grootste probleem dat kindjes ondervinden is het aflopen van de voorste ketting omdat ze er soms met hun been tegen stoten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je al de kabels eens bekeken? Er was enorm veel wrijving tussen buiten en binnen kabel in het begin wat olie maakte dit wel goed

      Verwijderen